Jaar van het voorlezen
 

Nieuwe Commercial

Vanaf 1 oktober, Internationale Dag van de Ouderen is de nieuwe Jaar van het Voorlezen-commercial op televisie te zien. In deze commercial zien we ambassadeur van het Jaar van het Voorlezen Ruben Nicolai voorlezen aan ouderen. Ook de eerdere commercials, met ambassadeurs Merel Westrik en Gerda Havertong worden opnieuw uitgezonden. De drie spotjes zijn twee weken op NL 1, 2 en 3 en een maand op alle regionale televisiezenders. De commercials laten zien dat voorlezen alles leuker, mooier en lekkerder maakt én dat iedereen voorgelezen kan worden.

Voor kinderen speelt voorlezen een rol bij de taalontwikkeling en de ontwikkeling van sociale vaardigheden. Ook doet voorlezen een beroep op de fantasie en brengt het een rustmoment in de vaak hectische dagen. Ditzelfde geldt voor volwassenen: voorlezen of voorgelezen worden laat je stilstaan en zet tegelijkertijd een deur open naar andere werelden. Voor ouderen kan voorlezen een rol spelen bij het doorbreken van het isolement waarin (sommige ouderen) verkeren en herinneringen oproepen waarover je met elkaar in gesprek kunt gaan.

Lees vaker voor, want Voorlezen maakt alles… lekkerder, mooier, spannender, gezelliger, duidelijker, beter…

Bij de commercials zijn posters gemaakt. Deze worden verspreid naar bibliotheken en boekhandels in Nederland. Wil je ook een poster ontvangen? Lees hier meer.

Wil je (meer) voorlezen, maar kun je daar wel wat adviesbij gebruiken? Lees de voorleestips.

De commercial met Ruben Nicolai is gefilmd in De Bibliotheek aan den IJssel. Het Jaar van het Voorlezen bedankt De Bibliotheek aan den IJssel en de dames van Woon- en Zorgcentrum De Vijverhof voor hun medewerking en enthousiasme.