Meedoen met het JvhV voor bibliotheken

Werk je bij de bibliotheek en wil je meedoen aan het Jaar van het voorlezen? In opdracht van St. Lezen bedachten Theo van den Broek (bibliotheek Dommeldal) en José Peijen (Cubiss) 15 tips voor bibliotheekactiviteiten.

1. Volg de voorleesroute

Doelgroep: kinderen en / of volwassenen
Verspreid in de bibliotheek zitten voorlezers. Elke voorlezer heeft een nummer en leest een stuk voor uit een verhaal of boek dat gekozen is als voorleesrouteboek. Kinderen en/of volwassenen zoeken de voorlezers op volgens de nummervolgorde en luisteren naar het voorlezen. Eventueel kan er een prijsvraag aan verbonden worden: uit welk verhaal of boek wordt voorgelezen?

2. Raad het voorleesboek op de website van de bibliotheek

Doelgroep: kinderen en /of volwassenen
Zet op de website van de bibliotheek elke week een geluidsfragment waarin een verhaal wordt voorgelezen. Uit welk boek wordt voorgelezen? Verbind hieraan een prijsvraag. Prijs is ‘eeuwige roem´ door elke week de winnaar te vermelden bij de oplossing van het voorleesboek van de week.

3. Raad het voorleesboek in de bibliotheek

Doelgroep: kinderen en/of volwassenen
Laat iemand door de bibliotheek lopen die aan bezoekers van de bibliotheek spontaan een verhaal voorleest. Bijvoorbeeld in het leescafé. Na het voorlezen wordt aan de luisteraar gevraagd om het voorleesboek te raden. De voorlezer kan bijvoorbeeld een historisch figuur zijn zoals Napoleon, Prins Bernard, een Germaan of een belangrijk figuur uit de lokale geschiedenis. Vraag de plaatselijke toneelclub om voorlezers. Variatie: Raad de voorlezer die achter een doek met een lamp een verhaal voorleest: welke bekende lokale figuur zit er in de voorleesstoel?

4. Tableau vivant

Doelgroep; kinderen en/of volwassenen
Aan voorlezen hangen een aantal stereotypen, bril, stoel, stilte, tikkende klok, kopje thee, slapende kat op een kussen, aan je voeten liggende of tegen je aan liggende luisteraars enz. Maak in de bibliotheek hiervan een tableau vivant en laat deze elk half uur tot leven komen waarin de voorlezer begint met het voorlezen van een verhaal.

5. Voorlezen uit je favoriete boek

Maak een kort filmpje van bezoekers in de bibliotheek die voorlezen uit hun favoriete boek. Zet de filmpjes op Youtube en maak ze beschikbaar op de website van de bibliotheek. Kondig de actie vooraf aan en richt een filmset in met een mooie voorleesstoel waar de filmpjes opgenomen kunnen worden. Vraag studenten van een filmacademie of ROC-opleiding richting beeld en geluid om bij het filmen te ondersteunen.

6. Samenwerking met verzorgingstehuizen

Groepen ouderen van verzorgingstehuizen gaan wekelijks met een groep vrijwilligers met hun rolstoel erop uit. Nodig deze groepen in de bibliotheek uit voor een voorleesactiviteit. Lees bijvoorbeeld gedichten van Toon Hermans voor of laat de ouderen aangeven naar welk verhaal ze willen luisteren. Als peuters op bezoek komen in de bibliotheek voor een peuterverhaal of –voorstelling, nodig dan ook de ouderen uit. Samen met de peuters kunnen ze genieten van het verhaal maar ze kunnen ook genieten van de aandacht van de kinderen. Het thema van het voorleesverhaal kan bijvoorbeeld oud versus jong zijn.

7. Luisterboek in de bibliotheek

Zet periodiek een cd speler in de bibliotheek met daarin een luisterboek. Deze creëert een voorleessfeer door zachtjes het geluid af te spelen tijdens openingstijden.

8. E-portal

Bibliotheken die met het e-portal werken kunnen de aandacht richten op de audiobooks door met een ipad rond te lopen met daarop een gedownload audiobook. De bezoekers kunnen het voorgelezen boek raden. Een voorbeeld audiobook uit de e-portal kan een aantal keren als tip op de bibliotheekwebsite geplaatst worden.

9. De rode loper (Thomas Rosenboom)

De rode loper van Thomas Rosenboom gaat over de fascinatie van mensen om zichzelf terug te zien. Van deze fascinatie kunt u gebruik maken door de bezoekers van de bibliotheek in een aparte ruimte voor te laten lezen en dit vast te leggen op film. Een permanente link tussen een camera en beeldscherm zorgt ervoor dat voorleesclip met een half uur vertraging wordt weergegeven. De voorlezer kan zichzelf terugzien en ook andere bezoekers kunnen van de voorleessessie genieten.

10. Voorlezen via de bibliotheekwebsite

Bibliotheek Dommeldal lanceerde tijdens de Kikkertiendaagse (maart 2012) een bijzondere voorleesactiviteit. Medewerkers van de bibliotheek lazen elke dag via de website een nieuw verhaal voor. Ouders konden met de laptop of ipad, naast het bed het verhaaltje aanzetten: samen luisteren naar een verhaal uit de bibliotheek. Want ook via de computer kunnen boeken tot leven komen.
Dit initiatief is natuurlijk ook bruikbaar voor de Muisweek (november) of voor elk ander thema.
Zie ook: http://www.bibliotheekdommeldal.nl/tips/kikkertiendaagse

11. Guerrilla voorlezen

A. Organiseer samen met een schoolklas guerrilla voorlezen: Kinderen overvallen het winkelend publiek en lezen tussen de winkelschappen een verhaal voor. Vooraf maken de kinderen boekenleggers met daarop voorleessuggesties die later uitgedeeld worden aan de luisteraars. Is er een supermarkt in het dorp dan kan je guerrilla voorlezen; kinderen overvallen het winkelend publiek en nemen ze even apart om voor te lezen.

B. Probiblio roept op om het Jaar van het Voorlezen af te sluiten met een guerrilla voorleesactie: De voorleesguerrilla brengt voorlezen verrassend onverwacht bij plaatsgenoten onder de aandacht. Gewoon tijdens hun dagelijkse bezigheden. De guerrilla start met veel muzikaal kabaal en voert een leger voorlezers door een wijk of winkelcentrum. Telkens haken groepjes af om voor te lezen aan iedereen die zij onderweg tegenkomen: wachtende busreizigers, winkelend publiek of ouders langs de voetballijn. Een uur lang voorlezen op pleinen, stations en bij scholen om dan weer te verdwijnen, plotseling en nu geluidloos. Lees hier meer over hoe een dergelijke actie op te zetten.

12. Gymnastisch lezen

Nodig de lokale turnvereniging uit voor het voorlezen in allerlei houdingen en op verschillende toestellen.

13. Iedereen leest

Organiseer met scholen een activiteit rondom het motto “Iedereen leest”. Kinderen gaan op pad met fototoestellen, of mobiele telefoons met camera, en maken foto’s van lezende mensen. De lezer wordt gevraagd om een stukje voor te lezen. Het opgenomen geluid en de foto´s worden in een diavoorstelling geplaatst en permanent vertoond in de bibliotheek. Op elke dia staat groot “Iedereen leest” en een foto van iemand die aan het lezen is en je hoort deze persoon voorlezen. Bijvoorbeeld: Iemand leest een anwb paddestoel Dordrecht 8 km. Iemand leest de bijsluiter van zijn medicijnen; Iemand leest de tekst op een pot pindakaas; Iemand leest in een park in het zonnetje een boek en je hoort hem/haar een stukje lezen.

14. Beroepen lezen voor

Nodig verschillende beroepsmensen uit om in de bibliotheek voor te lezen: een brandweerman, politieagent, boswachter, bakker, pastoor, boer, frietboer, ober, dokter, notaris of een pizzakoerier. Laat ze een verhaal voorlezen dat met hun beroep te maken heeft: bijvoorbeeld een ober kan voorlezen uit Een ober van niks van Tjibbe Veldkamp en Philip Hopman of uit de Plaza Patatta-serie van Nanda Roep en een pizzakoerier kan voorlezen uit Pizzamaffia van Khalid Boudou of uit De Pizza-Spion van Anna Woltz.

15. Voorleesmarathon

Organiseer een voorleesmarathon: 24 uur voorlezen in de bibliotheek. Kondig de actie aan en vraag deelnemers en luisteraars. Film het voorlezen en stream dit via de website van de bibliotheek zodat thuisblijvers mee kunnen genieten.